Bureau Wbtv werkt aan nieuwe systemen
Bij Bureau Wbtv werken we al een hele poos aan nieuwe systemen. Dit doen wij onder andere naar aanleiding van de beleidsmatige veranderingen die voortvloeien uit het programma Tolken in de Toekomst. Bovendien is in 2019 bepaald dat tolk- en vertaaldiensten voor de overheid moeten worden aanbesteed. Deze nieuwe werkwijze vraagt om nieuwe applicaties en aanpassing van de huidige systemen.
In dit traject nemen we ook meteen andere verbeteringen mee, die ervoor zorgen dat het portaal voor tolken en vertalers, het openbaar Rbtv en het softwarepakket van Bureau Wbtv toekomstbestendiger en gebruiksvriendelijker zijn. Alle nieuwe systemen gaan in maart 2021 live. In dit artikel leest u wat er gaat veranderen.
We vernieuwen Mijn Wbtv
Met Mijn Wbtv kunt u uw Wbtv-zaken snel en eenvoudig online regelen. We vernieuwen dit portaal zodat het overzichtelijker en gebruiksvriendelijker wordt. Ook krijgt het portaal voor tolken en vertalers een nieuwe vormgeving. Bij de ontwikkeling ervan is een UX designer betrokken geweest. UX staat voor User Experience. De UX designer is gespecialiseerd in het ontwerpen van waardevolle gebruikerservaringen. Ook testen ingeschreven tolken en vertalers het vernieuwde portaal op gebruikersgemak.
Het nieuwe Mijn Wbtv helpt u bij het invullen van uw gegevens en aanvragen van verzoeken. Zo ziet u op uw persoonlijke startpagina of uw inschrijving binnen een jaar verloopt of dat u nog aanvullende stukken moet toesturen om een verzoek compleet te maken. Ook handig: Het vernieuwde portaal onthoudt acht uur lang de door u ingevulde gegevens, zodat u later kunt terugkeren om uw verzoek of aanvulling af te maken. Een andere prettige toevoeging: brieven en besluiten die u ontvangt van Bureau Wbtv kunt u vanuit Mijn Wbtv openen. En er zijn nog meer verbeteringen. Daarover informeren wij u later.
Mijn Wbtv: er verandert nu nog niks voor u
Op dit moment verandert er nog niks voor u. Het nieuwe portaal kunt u vanaf eind maart gebruiken. Het vernieuwde portaal werkt optimaal in Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Safari (Apple). U kunt nu wel alvast checken of u over een van deze internetbrowsers beschikt.
Wij informeren u de komende periode over de mogelijkheden die het nieuwe portaal biedt en wat wij van u verwachten. Wij zullen u t.z.t. bijvoorbeeld vragen om uw gegevens te controleren. Ook publiceren wij rond die tijd een nieuwe handleiding voor het gebruik van Mijn Wbtv. U zult merken dat het nieuwe portaal zeer vriendelijk is in gebruik en dat u de handleiding waarschijnlijk niet nodig heeft.
We verbeteren het openbaar Rbtv
In het openbaar register op www.bureauwbtv.nl kan iedereen zelf een (beëdigde) tolk of vertaler zoeken. Het Rbtv wordt gebruikt door advocaten, notarissen, het bedrijfsleven, organisaties binnen en buiten justitiedomein en met name door particulieren. Er zijn dus veel verschillende gebruikers met allemaal hun eigen wensen en behoeften.
Wij werken aan een gebruiksvriendelijker openbaar Rbtv, dat zoveel mogelijk voldoet aan de wensen van alle gebruikers. Zo is er vanaf maart een Engelstalige versie beschikbaar en kan men het openbaar Rbtv ook op een smartphone raadplegen. Een andere verbetering is dat het Rbtv vanaf maart continu wordt bijgewerkt. Dat wil zeggen dat het Rbtv op elk moment de meest recente inschrijvingen en (contact)gegevens van tolken en vertalers laat zien. Momenteel wordt het Rbtv één keer per dag bijgewerkt. Wijzigingen die u in het vernieuwde portaal doorvoert, zijn dan dus vrijwel direct zichtbaar in het openbaar Rbtv. Dat is prettig voor u en de intermediairs die u voor opdrachten benaderen. Uw (contact)gegevens zijn op die manier altijd actueel.
In het openbaar Rbtv kan men zoeken op naam, Wbtv-nummer en taal. De zoekresultaten bevatten alleen nog (persoons)gegevens van tolken/vertalers die gebruikers nodig hebben. Zaken als geslacht, beschikbaarheid voor justitie, geboortedatum, geboorteland en datum VOG zijn weggelaten. Dit heeft ook te maken met de nieuwe privacywetgeving (AVG).
Tot slot steken wij het openbaar Rbtv in een nieuw jasje. Het nieuwe openbare Rbtv is vanaf eind maart te raadplegen via www.bureauwbtv.nl.
Tolkdiensten verlopen via intermediairs
In 2019 heeft het ministerie van J&V bepaald dat tolk- en vertaaldiensten voor de overheid moeten worden aanbesteed. Dat betekent dat afnemers zoals de Nationale Politie, Marechaussee, IND, gerechten en het OM u niet meer rechtstreeks benaderen voor tolk- en vertaalopdrachten. In de toekomst benaderen intermediairs u met opdrachten. Welke intermediairs dit zijn is nog niet bekend. De eerste aanbesteding voor tolkdiensten is onlangs in de markt gezet. De eerste contracten krijgen medio 2021 vorm. In die contracten wordt opgenomen dat tolken op C1-niveau voorrang hebben bij opdrachten. Het ministerie van J&V verwacht in 2022 inzicht te kunnen geven in de werking van de nieuwe systematiek.
NB: U kunt straks in het vernieuwde Mijn Wbtv aangeven voor welke afnemers u wilt (blijven) werken, maar niet voor welke intermediairs u wilt werken.
Nieuw portaal voor intermediairs
De intermediairs die de gunning krijgen, moeten toegang krijgen tot de gegevens van in het Rbtv ingeschreven tolken en vertalers. Hiervoor ontwikkelen wij een portaal waarop intermediairs met eHerkenning eenvoudig en veilig kunnen inloggen. Dit intermediairsportaal vervangt het besloten Rbtv dat (justitie)afnemers met een inlogaccount kunnen raadplegen. Alleen intermediairs die tolken en vertalers voor de overheid inzetten hebben straks toegang tot het portaal. Afnemers zoals de IND en de Nationale Politie kunnen dan niet meer inloggen in het besloten Rbtv zoals we dat nu kennen. Dat register komt dan te vervallen.
In het nieuwe intermediairsportaal kan men zoeken op naam, Wbtv-nummer, taal, specialisatie en woonplaats. De zoekresultaten bevatten alleen (persoons)gegevens die intermediairs nodig hebben om een geschikte tolk of vertaler te kunnen zoeken en selecteren. Zaken als BSN, IBAN, opleidingen en woonervaring zijn weggelaten.
Nieuw softwarepakket voor medewerkers Bureau Wbtv
Tot slot gaan medewerkers van Bureau Wbtv een nieuw softwarepakket gebruiken voor de uitvoering van hun werkzaamheden. Dit nieuwe klantrelatiebeheersysteem (CRM) is gekoppeld aan het portaal voor tolken en vertalers, het intermediairsportaal en het openbaar Rbtv. Dit biedt meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om automatische ontvangstbevestigingen te sturen. Ook zorgt het ervoor dat u de brieven en besluiten die u van ons ontvangt, kunt zien en openen in Mijn Wbtv. De brieven en besluiten zien er overigens iets anders uit dan u gewend bent, maar zijn inhoudelijk niet gewijzigd.
Vragen?
Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op via [email protected] of 088 - 787 19 20. Wij helpen u graag! Wij zijn sinds kort telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Voortaan kunt u dus ook ’s middags met uw vragen terecht bij onze telefonische helpdesk.
Via www.bureauwbtv.nl en onze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.