Nieuw portaal en andere systemen vanaf 27 maart live
In januari informeerden wij u over de nieuwe systemen waaraan Bureau Wbtv al een hele poos werkt. Met de bouw van de nieuwe systemen liggen we op schema en zoals het er nu naar uitziet gaan we dan ook live op zaterdag 27 maart. In onze laatste nieuwsbrief lichtten wij al een tipje van de sluier op over hoe wij het openbaar Rbtv, het klantrelatiebeheersysteem en Mijn Wbtv hebben verbeterd. In dit bericht leest u wat er precies gaat veranderen en hoe de tolken en vertalers die het portaal hebben getest dit hebben ervaren. We starten dit artikel met het vernieuwde Mijn Wbtv, omdat dat voor u het meest relevant is.
Wat verandert er in Mijn Wbtv?
Het vernieuwde Mijn Wbtv is overzichtelijker en gebruiksvriendelijker. Ook heeft het een nieuwe vormgeving en ziet het portaal er vanaf 27 maart dus iets anders uit dan u gewend bent.
Verder zijn de volgende functionaliteiten nieuw:
- Op uw persoonlijke startpagina ziet u of een inschrijving binnen een jaar verloopt.
- Ook ziet u daar of u nog aanvullende stukken moet toesturen om een verzoek compleet te maken.
- Het portaal onthoudt acht uur lang de door u ingevulde gegevens, zodat u later kunt terugkeren om uw verzoek of aanvulling af te maken.
- Brieven en besluiten die u ontvangt van Bureau Wbtv kunt u vanaf nu ook vanuit Mijn Wbtv openen.
- Het is mogelijk om uw politiescreening en IND inpasbaarheidsverklaring te registreren via het portaal.
- Bij het registreren van een PE-activiteit krijg u een melding als u meer dan het maximum aantal punten voor de activiteit registreert.
- U kunt ervoor kiezen uw inschrijvings- of verlengingsverzoek per factuur te betalen.
- Het is mogelijk om de door u eerder geüploade documenten toe te voegen aan een verzoek. Zo hoeft u deze niet nogmaals te uploaden.
- Er zijn controles ingebouwd op de verzoeken tot inschrijving, verlenging en specialisatie om ervoor te zorgen dat u geen verzoeken dubbel kunt indienen.
Getest door tolken en vertalers
Wij hebben een aantal tolken en vertalers uitgenodigd om het vernieuwde portaal te testen. We hebben hun feedback verzameld en gebruikt om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Sommige zaken kunnen we nog oppakken voor de livegang op 27 maart, met andere zaken gaan we later aan de slag. Een beperkt aantal zaken pakken wij niet op, omdat dat technisch niet mogelijk is of omdat de Wbtv iets anders voorschrijft.
De tolken en vertalers die het nieuwe portaal hebben getest, waren hierover positief en vinden het een verbetering ten opzichte van het huidige portaal. Het is logisch ingedeeld, biedt meer mogelijkheden, ziet er mooi uit en is gebruiksvriendelijk. Op de persoonlijke startpagina ziet men meteen de belangrijkste informatie. Doordat het nieuwe systeem meer ‘stuurt’ en er controles zijn ingebouwd, is het invullen van gegevens duidelijk en eenvoudiger. De nieuwe functionaliteiten (zoals hierboven omschreven) worden als prettig ervaren.
Wat kon beter? Niet alle gebruikte begrippen en teksten waren voor iedereen duidelijk. Die gaan we daarom zo snel mogelijk aanpassen. Daarnaast wordt de styling van de knoppen verbeterd, waardoor het duidelijker is dat het een knop betreft. Ditzelfde geldt voor de selectievakjes waarin men door middel van een vinkje een keuze kan maken.
Bovenstaande is slechts een kleine greep uit de feedback die wij hebben ontvangen. Wel kunnen wij u meedelen dat wij alle ontvangen feedback zeer waarderen en serieus nemen. Het is immers belangrijk dat tolken en vertalers straks gemakkelijk hun weg kunnen vinden in het nieuwe portaal. Wij danken de tolken en vertalers die het portaal hebben getest hierbij nogmaals hartelijk. Fijn dat u zich hiervoor wilde inzetten!
Het nieuwe openbaar Rbtv
Ook hebben we hard gewerkt aan een klantvriendelijker en toegankelijker openbaar register dat vanaf 27 maart beschikbaar is via www.bureauwbtv.nl. Wat is er veranderd?
- Zoekresultaten worden overzichtelijker getoond.
- De navigatie is verbeterd.
- Men kan het openbaar Rbtv vanaf nu ook op een smartphone raadplegen.
- Het Rbtv wordt continu bijgewerkt, waardoor uw (contact)gegevens en inschrijvingen altijd actueel zijn.
- Er is vanaf vandaag ook een Engelstalige versie beschikbaar. U vindt deze rechts bovenin de hoek onder de knop ‘English’.
In het nieuwe openbaar Rbtv kan men zoeken op naam, Wbtv-nummer en taal. De zoekresultaten bevatten dan alleen nog (persoons)gegevens van tolken/vertalers die gebruikers nodig hebben. Zaken als geslacht, geboortedatum, geboorteland en datum afgifte VOG zijn weggelaten. Dit heeft te maken met de privacywetgeving.
Tolk- en vertaaldiensten via intermediairs
Tolk- en vertaaldiensten voor de overheid moeten worden aanbesteed. Dat heeft het ministerie van J&V bepaald. Dit betekent dat afnemers zoals de Nationale Politie, Marechaussee, IND, gerechten en het OM u niet meer rechtstreeks benaderen voor tolk- en vertaalopdrachten. In onze nieuwsbrief van februari informeerden wij u hier al over. In de toekomst benaderen intermediairs u met tolk- en vertaalopdrachten. Welke intermediairs dit zijn, is nog niet bekend. De eerste aanbesteding voor tolkdiensten is onlangs in de markt gezet. De eerste contracten krijgen medio 2021 vorm. In die contracten wordt overigens opgenomen dat tolken die in het Rbtv staan ingeschreven op C1-niveau voorrang hebben bij opdrachten.
NB: U kunt straks in het vernieuwde Mijn Wbtv aangeven voor welke afnemers u wilt (blijven) werken, maar niet voor welke intermediairs u wilt werken. Wilt u niet voor een bepaalde intermediair werken? Dan moet u dit zelf aan die intermediair doorgeven.
Nieuw portaal voor intermediairs
Om de intermediairs die de gunning krijgen toegang te geven tot een beveiligde omgeving waarin zij tolken en vertalers kunnen zoeken en selecteren, hebben wij een nieuw portaal gebouwd. Dit portaal is beschikbaar vanaf 27 maart 2021. Intermediairs kunnen vanaf dat moment eenvoudig en veilig in dat portaal inloggen met eHerkenning.
Het intermediairsportaal vervangt het besloten Rbtv. Het besloten Rbtv, dat (justitie)afnemers met een inlogaccount nu nog kunnen raadplegen, is vanaf 27 maart niet meer beschikbaar. Afnemers en intermediairs die daar recht op hebben, krijgen vanaf 27 maart toegang tot het nieuwe portaal. Hiervoor is het belangrijk dat de organisatie eHerkenning heeft en dat het nummer van de Kamer van Koophandel bekend is bij Bureau Wbtv.
Voor intermediairs is informatie als geslacht, geboortedatum, geboorteland en datum afgifte VOG van ingeschreven tolken en vertalers beschikbaar via het portaal.
Nieuw klantrelatiebeheersysteem voor Bureau Wbtv
Tot slot gaat Bureau Wbtv een nieuw klantrelatiebeheersysteem gebruiken voor de uitvoering van zijn werkzaamheden. Dit systeem is gekoppeld aan het portaal voor tolken en vertalers, het intermediairsportaal en het openbaar Rbtv. Dit biedt meer mogelijkheden, bijvoorbeeld om automatische ontvangstbevestigingen te sturen. Ook zorgt het ervoor dat u de brieven en besluiten die u van ons ontvangt, kunt zien en openen in Mijn Wbtv.
Meer weten?
Zie het nieuwsbericht van 20 januari 2021: Bureau Wbtv werkt aan nieuwe systemen
Vragen?
Heeft u vragen? Neem dan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur contact met ons op via [email protected] of 088-7871920.
Via onze website en e-nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.