Klacht indienen
Bent u niet tevreden over een tolk of vertaler? Dan kunt u een klacht indienen bij Bureau Wbtv. Bekijk hieronder onze klachtenprocedure.
Iedereen kan een klacht indienen bij Bureau Wbtv over de manier waarop een (beëdigde) tolk of vertaler zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen. Het gaat hierbij in beginsel om tolken en vertalers die in het Rbtv of op de Uitwijklijst staan.
De regeling geldt echter ook voor tolken en vertalers die niet in het Rbtv of op de Uitwijklijst staan, maar die een tolkdienst voor de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) hebben geleverd. De IND heeft de Klachtencommissie Wbtv van Bureau Wbtv namelijk gemachtigd om klachten over tolk- en vertaaldiensten, die geleverd zijn in opdracht van de IND, te behandelen.
U kunt hiervoor ons klachtenformulier gebruiken.
U kunt het ingevulde klachtenformulier per post of per e-mail sturen. Onze contactgegevens vindt u onderaan deze pagina.
Klachtencommissie Wbtv
Bureau Wbtv
Postbus 2349
5202 CH 's-Hertogenbosch
E-mailadres: [email protected]
De klacht wordt binnen tien weken na ontvangst van het klaagschrift afgehandeld. De behandeling van de klacht kan voor maximaal vier weken worden uitgesteld (verdaagd). Van zo'n verdaging krijgen de klager en de beklaagde schriftelijk bericht.
Eerst beslist Bureau Wbtv of de klacht in behandeling wordt genomen. In sommige gevallen hoeft dat niet, bijvoorbeeld als het belang van de klager of het gewicht van de gedraging onvoldoende is of als de gedraging langer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden.
Als Bureau Wbtv de klacht niet in behandeling neemt, krijgt de klager hiervan, binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift, schriftelijk bericht.
Wordt de klacht wel in behandeling genomen? Dan legt Bureau Wbtv de klacht voor aan de Klachtencommissie Wbtv. Deze commissie gebruikt de Gedragscode Wbtv als referentiekader voor de beoordeling van klachten.
De Klachtencommissie Wbtv stelt beide partijen in de gelegenheid om te worden gehoord. U ontvangt hiervoor dan te zijner tijd een uitnodiging. Van het horen wordt een verslag gemaakt. Daarna stuurt de commissie een rapport van bevindingen, samen met een advies en eventuele aanbevelingen, aan Bureau Wbtv. Het rapport bevat ook het verslag van het horen.
Als de Klachtencommissie Wbtv adviseert om de klacht gegrond te verklaren dan kan de commissie adviseren dat de beëdigde tolk of vertaler, gezien zijn gedraging, in aanmerking komt voor een (tijdelijke) doorhaling in het register.
Bureau Wbtv informeert de klager en de beklaagde schriftelijk en gemotiveerd over de bevindingen van het onderzoek naar de klacht en over de conclusie die hij hieraan verbindt. Als die conclusie afwijkt van het advies van de Klachtencommissie Wbtv, vermeldt Bureau Wbtv de reden daarvan.